خوشنامی از مهمترین ویژگیهای جهاددانشگاهی در جامعه است
دکتر دهقانی فیروزآبادی در بازدید از جهاددانشگاهی واحد شریف از خوشنامی به عنوان مهمترین ویژگی جهاددانشگاهی در جامعه نام برد و تاکید کرد که این واحد هم همانند دانشگاه صنعتی شریف باید در حوزه صنعتی برند یک کشور شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا، دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاددانشگاهی به همراه مدیران ارشد این نهاد روز چهارشنبه (۲۶ مردادماه ۱۴۰۱) با حضور در واحد صنعتی شریف، ضمن بازدید از توانمندیهای این واحد جهاددانشگاهی با رییس، مدیران و اعضای مراکز تخصصی و گروههای پژوهشی و این مجموعه به گفت و گو نشست.
دکتر دهقانی فیروزآبادی در این بازدید با اشاره به ۶۹ روز حضور خود در این نهاد اظهار کرد: جهاددانشگاهی با وجود امکانات کمتر و سادهتر، به نسبت از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بسیار بزرگتر است و تجربههای فراوان و بیادعایی دارد که به من انرژی میدهد.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۵۹ که جهاددانشگاهی تشکیل و از خدماتی که سازمان صنعتی شریف در حوزه دفاعی انجام داد تا کارهای دیگری که بعدازآن انجام شد نظیر آن در کشور نبود افزود: در ادامه فعالیت این نهاد و بعد از سال ۱۳۸۰ تازه مفاهیم علم، فناوری، پارکهای علم و فناوری و ... ایجاد شدند؛ این یعنی جهاددانشگاهی ۲۰ سال زودتر مشغول انجام این کار بوده است، اما بروز و نمود بیرونی نداشت و الان هم ندارد.
نیاز جهاددانشگاهی به حرکت پر انرژی
رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه این نهاد نیاز به حرکت پر انرژی و جدی دارد، گفت: خوشبختانه "خوشنامی" جهاددانشگاهی نگرشی است که در بیرون از این نهاد و جامعه وجود دارد.
وی چابک سازی را از کارهایی عنوان کرد که باید در دفتر مرکزی این نهاد انجام شود و افزود: همچنین باید به واحدهای جهاددانشگاهی در استانها نیز اجازه دهیم که خود برنامهریزی کرده و کار را انجام دهند و دفتر مرکزی فقط کمککننده آنها باشد.
توجه به سیاست توسعه اختیارات واحدها
وی ادامه داد: سیاست توسعه اختیارات واحدها در چارچوبهای مشخص و دیده شدن منافع افراد و کسانی که میتوانند صاحب اثر باشند میتواند این حس را القا کند که جهاددانشگاهی فضای خوبی برای کار کردن است.
دکتر دهقانی فیروزآبادی، جهاددانشگاهی را فضای مناسبی برای کسانی که میتوانند ثروت بیافرینند و ثروتمند شوند، اما علاقهمند شرکتداری نیستند دانست و ادامه داد: این ظرفیت بزرگی است که میشود از آن استفاده کرد و نگاه ما در جهاددانشگاهی آن است که بتوانیم این زمینه را ایجاد کنیم.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت برخی از واحدهای جهاددانشگاهی این است که همانند جهاددانشگاهی امیرکبیر، جهاددانشگاهی تربیت مدرس، جهاددانشگاهی خواجه نصیر و از همه مهمتر جهاددانشگاهی صنعتی شریف نامشان در کنار نام یک دانشگاه معتبر قرارگرفته است افزود: باید بپذیریم که برند دانشگاه صنعتی شریف در حوزههای فنی و مهندسی برند اول کشور و منطقه و برند معتبری در دنیاست.
حرکت جهاددانشگاهی شریف برای تبدیل شدن به برند یک صنعتی کشور
وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی صنعتی شریف نامش در کنار دانشگاه خوبی قرار دارد که دارای تجربه و سابقه خوب است ادامه داد: بنابراین همانگونه که دانشگاه صنعتی شریف در حوزه صنعتی و آموزش صنعتی برند یک کشور است، سازمان جهاددانشگاهی شریف هم باید به این مرحله برسد، که خوشبختانه این واحد ظرفیت لازم را دارد.
دکتر دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: در دوره جدید سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف باید بزرگترین واحدی باشد که رشد و حرکت میکند تا به موقعیت خود برسد؛ یعنی زمانی که نام دانشگاه صنعتی شریف برده میشود در کنار آن نام جهاددانشگاهی صنعتی شریف هم عنوان شود.
وی با تاکید به اینکه جهاددانشگاهی صنعتی شریف به صورت ویژه کمک خواهیم کرد تا این موتور محرک دوباره به حرکت درآید افزود: به امید روزی که سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف معتبرترین برند جهاددانشگاهی صنعتی در کشور باشد.
تلاش جهاددانشگاهی صنعتی شریف برای رسیدن به جایگاه شایسته خود
دکتر محسن مردانی، رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این بازدید به معرفی سازمان پرداخت و گفت: این سازمان دارای ۷ گروه پژوهشی فناوری اطلاعات، فناوری خلا، اتوماسیون، مکانیک، صنایع، متالورژی، اکولوژی صنعتی و ۹ مرکز خدمات تخصصی، مکاترونیک، پدافندغیرعامل، اپتیک، فناوری خلأ بالا، میکروالکترونیک، کلینیک صنعت، توسعه تکنولوژی و ساخت و ۷ آزمایشگاه تخصصی اپتیک، متالورژی، میکروالکترونیک، اندازه گیری ابعادی، لایه نشانی لایه نازک، سامانه های الکترونیکی و هوشمند، فناوری و تجهیزات آب و آبیاری است.
وی در ادامه با اشاره به صحبتهای دکتر دهقانی در حمایت از طرحهای جهاددانشگاهی صنعتی شریف، افزود: در جهاددانشگاهی صنعتی شریف باید بزرگ فکر کنیم و بزرگ گام برداریم. در مجموعه صنعتی شریف توانمندیهای زیادی وجود دارد و میتوان گفت برند صنعتی شریف میتواند تک باشد.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی شریف اظهار کرد: با تمام توان تلاش میکنیم با حمایت از سوی دفتر مرکزی به جایگاه شایسته خودمان برسیم.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر دهقانی فیروزآبادی از فعالیتهای مراکز خدمات تخصصی، گروه های پژوهشی، آموزشی و آزمایشگاه های سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف بازدید کرد.